İMPLANT TEDAVİSİ

İmplant nedir?

Travma, aşırı kron harabiyeti veya periodontal sorunlar nedeni ile diş kayıpları olan bölgelere protetik rehabilitasyon yapılabilmesi amacı ile kemik içerisine yerleştirilen titanyum alaşımlarından elde edilen kök benzeri yapılara dental implant denmektedir.

İmplant tedavisi nasıl yapılır?

Lokal anestezi altında, tek seansta gerçekleştirilen bir cerrahi işlemdir. Temel olarak eksik olan diş boşluğuna titanyum bir vida yerleştirilmesidir. Vidalama bittikten sonra açılan diş eti tekrar kapatılır. İmplant-kemik arası iyileşme birkaç ayda tamamlandıktan sonra, implantın kapağı açılarak üzerine diş etini şekillendirmek için bir başlık takılır. Diş eti şekillendikten sonra ölçü alınır ve üzerine gelecek porselen veya zirkonyum kaplama hazırlanır. İmplant cerrahisinde amaç dişin kökünü oluşturacak titanyum vidanın kemik içine uygun konumda yerleştirmek ve devamlılığını sağlamaktır. Bu amaçla bazı vakalarda implant cerrahisi öncesinde sinüslerin yükseltilmesi (sinüs lifting), kemik boyunun ve genişliğinin artırılması (augmentasyon, kret splitting) gerekebilmektedir. Bu gibi durumlarda uygun kemik greftleri kullanılarak (otogreftler, allogreftler, xenogreftler, vs.) implantın yerleştirilmesi için yeterli kemik elde edildikten sonra implant cerrahisine geçilmesi implantın uygun konumda yerleştirilmesi ve devamlılığının sağlanması için önem arz etmektedir.

İmplant uygun konuma yerleştirildikten sonra 3 ila 6 ay arasında beklenmesi implantın kemik ile bağlantısının sağlanması açısından önemlidir. Son yıllarda uygun vakalarda immediate (hemen) yükleme yapılması ile ilgili araştırmalar bulunmaktadır. Ancak immediate (hemen) yükleme yapılması denen bu yöntemde dokuların durumu, implant yerleştirilen bölge, yerleştirme esnasında implanta uygulanan tork kuvveti, laboratuvar gibi bir çok durumun birbiri ile uyumlu olması gerekmektedir. Herhangi bir basamakta bir uyumsuzluk olması implantın kaybı ile sonuçlanabilmektedir. Bu nedenle bekleme sürelerine özen gösterilmesi hastanın menfaatine olacaktır.

Hangi durumlarda implant tedavisi uygulanır?

– Diş eksikliğinin olduğu durumlarda, boşluğun yanındaki dişlere işlem yapılmasını istemiyorsak eksik olan dişin/dişlerin yerine implant yapılır.

– Tam protez (damak) kullanan hastalarda protez ağızda stabil durmadığında hasta rahat yemek yiyemez, konuşamaz, çiğneme yapamaz. Bu durumda çene kemiğine yerleştirilen implantlarla protezler sabitlenir ve daha stabil bir protez elde edilir.

– Ağzında hiç diş olmayan veya dişlerinin büyük çoğunluğunu kaybetmiş olan hastalar takıp çıkarmalı, hareketli bölümlü protez veya damak kullanmak durumundadır. Ancak ağzında hareketli protez taşımak istemeyen sabit ağzında kalacak bir çözüm arayışına giren hastalarımız için implant seçeneği mevcuttur.

İmplant tedavisi ağrılı bir işlem midir?

Lokal anestezi altında gerçekleştirilen operasyon esnasında ağrı veya acı hissi duyulmaz. İşlem sonrasında hasta günlük işlerini devam ettirebilir ve herhangi bir yeme içme kısıtlaması bulunmaz. İyileşme sürecinde de doktorunuzun tavsiyelerini dikkate alarak ilaçlarınızı düzenli kullanırsanız bu evreyi sorunsuz atlatabilirsiniz.

İmplant tedavisi ne kadar sürede tamamlanır?

İmplantların üst yapısına gelecek olan porselen kaplamaların hazırlanması cerrahi işlemden 3 ile 5 ay sonrasına mümkün olmaktadır. Bu bahsettiğimiz 3-5 aylık süreç implantın çene kemiğine iyice entegre olduğu “iyileşme süreci” adını verdiğimiz dönemdir. Bu süreci kısaltan/uzatan bazı unsurlar vardır. Kullanılan implantın markası ve çene kemiğin gösterdiği tepki bu unsurlardan en önemlisi olabilmektedir.

İmplant hangi malzemeden yapılır? İnsan vücuduna zararı var mıdır?

İmplantta kullanılan titanyum maddesi diş eti ve çene kemiği ile uyumlu bir maddedir. İnsan vücudunda alerji yapmaz. Kırılmaya karşı dirençlidir. Titanyum paslanmaz bir metaldir ve yüksek ısıya dayanıklıdır. Asetik asit, kalsiyum klorit, amonyum klorit, nitrik asit gibi birçok kuvvetli kimyasaldan etkilenmez.

İmplant doğal bir görünüm sağlar mı?

İmplant uygulamasının doğal bir görüntü vermesi için, implant uygulaması üzerine yapılan porselen dişlere önem vermek gerekir. Özellikle ön dişlere yapılan implant tedavisinde porselen dişlerin kullanılması doğallığı sağlayacaktır. Bunun dışında zirkonyum abutment ve zirkonyumdan yapılan protezlerde ön dişler için tercih edilebilir. Bunlar daha doğal ve estetik bir görüntü verir. Azı dişlerde ise titanyum bazlı abutmentlerle yapılacak protezlerle dayanıklılık sağlanabilir. Azı dişler besinlerin çiğnenmesinde ve öğütülmesinde kullanıldığından, titanyum abutmentli protezler daha uygun görünmektedir.

İmplant tedavisinin ömrü ne kadar olur?

Bu tedaviyi uygulayan doktorun tecrübesi ve tedavi uygulanan hastanın dişlerine ve ağız sağlığına önem vermesi ayrıca sigara kullanımı implant dişin ömrünü belirleyecektir. Uygun şekilde yapıldığında ve iyi bakım uygulandığında ömür boyu kullanılabilirler. İmplantların ömrünü kısaltacak etkenler, doğru bakımın yapılmaması, diş eti hastalıklarının olması ve dişlere özen gösterilmemesi gibi etkenlerdir. Hastaların alkol ve sigara kullanma alışkanlığının olması normal dişlerde olduğu gibi, implant dişlerde de olumsuzluklara neden olacaktır.

İmplant tedavisi pahalı bir uygulama mıdır?

Bu tedavinin maliyeti hastalar için oldukça önemlidir. Maliyetler ilk bakışta fazla gelse bile, uzun yıllar kullanıldığı ve sağladığı kolaylıklar düşünüldüğünde fazla maliyetli olmadığı görülebilir. Normal porselen köprü diş yapımlarında ileri aşamalarda sorunlar yaşanabilir. Ancak implant tedavisinde iyi bakım uygulanmasıyla yaşam boyu kullanılacak dişlerin sahibi olunabilir.

İmplant tedavisi hangi sağlık sorunlarında uygulanmaz?

Bu  durumların başında diyabetik hastalar gelmektedir. Ancak bu hastaların düzenli olarak kontrollerini yaptırması durumunda implant tedavisi rahatlıkla uygulanabilir. Diyabetik kontrollerini yaptırmayan ya da yetersiz yaptıran hastalarda iyileşme süreleri uzamaktadır. Bu nedenle hastaların özenle kontrol edilmesi gerekir. Aşırı derecede sigara kullanma alışkanlığı olan hastalarda implant tedavisi sırasında iyileşmeyi geciktirmektedir. Bu yüzden implant tedavisi olmak isteyen hastalar sigarayı tedavi öncesinde bırakmalı ve tedavi sonrasındaki iyileşme döneminde sigara içmemelidir. Bunun dışında kemikleri etkileyen hastalıkları olan ve ilaç kullanan hastalarda doktor kontrolünde implant tedavisine başlanmalıdır.

implant-1024x683.jpg
Dental-Implants-2.jpg