ORTODONTİ (DİŞ TELİ) TEDAVİSİ

Ortodontik Tedavi; dişlerin ve çene kemiklerinin birbirleriyle ve yüz kemikleriyle olan ilişkisinde yer alan bozuklukların giderilmesi, kişiye sağlıklı ve estetik bir gülüş ve yüz profili kazandırmak amacıyla gerçekleştirilen tedavilerdir.

Ortodontik tedavi uygulama şekilleri nelerdir?

* Sabit Ortodonti Tedavisi:

Sabit ortodonti tedavisi adından da anlaşılacağı gibi hastanın çıkartamayacağı sabit apareylerin kullanıldığı ortodonti tedavisidir. Sabit ortodonti tedavisinde dişler üzerine braket olarak adlandırılan oluklu bir metal (günümüzde porselen braketler de kullanılmaktadır) yapıştırılır. Bu oluktan bir tel geçer. 4-6 hafta aralıklarla bu tel değiştirilir.

* Hareketli Ortodonti Tedavisi:

Hareketli ortodonti tedavisi hastanın kendisinin takıp çıkartabileceği apareylerin kullanıldığı ortodonti tedavisidir. Hareketli ortodonti tedavisi daha çok 6-12 yaş arası çocuklarda uygulanır. Bazı durumlarda hem sabit hem hareketli her iki ortodonti tedavi şeklinin de uygulanması gerekebilir.

Ortodontik bozukluğu engellemek için neler yapabiliriz?

Aile, çevresel faktörleri engelleyebilir ya da en aza indirebilir. En başta periyodik bir diş kontrolü şarttır. Süt dişlenmesinden itibaren düzenli flor tatbiki ve sürekli azı dişlerine fissür koruyucu uygulanması gereklidir. Ayrıca erken çekilmek zorunda kalan süt dişlerinin de sürekli dişler sürene kadar yerlerinin korunması ve bunun için de yer tutucu yapılması gerekmektedir.

Parmak emmek, uzun süreli biberon kullanmak, ağız solunumu yapmak gibi kötü alışkanlıklardan da çocukları en geç 4 yaşına kadar vazgeçirmek gerekir. Bu yaştan sonra çene yüz gelişimindeki bozukluklar kalıcı olmaktadır.

Aile veya diş hekimi, çenede ve dişlerde her hangi bir bozukluktan şüphelendiğinde mutlaka bir ortodontist tarafından değerlendirilmelidir.

Neden ortodontik tedavi görülmelidir?

Çapraşık dişlerin temizlenmesi zordur. Kötü kapanış diş yüzeylerinde aşınmalara, çiğneme, konuşma gibi fonksiyonlarda zorluklara ve dişleri destekleyen kemik ve diş eti yapılarında aşırı strese sebep olabilir. Tedavi edilmediğinde, bir çok problem zamanla daha ciddi hale dönüşerek ileri zamanda daha komplike tedavi gereksinimi doğurabilir.Ayrıca aşırı çapraşık ve düzensiz dişler estetik olarak ta hastada sıkıntı yaşatmakta , gülerken , resim çekilirken bile hastanın ağzını kapatmasına gerek duyduracak kadar da psikolojik olarak rahatsızlık vermektedir.

Ortodontik tedaviye ihtiyaç durumu nasıl anlaşılır?

İlk ortodontik kontrol ortodontist tarafından sürekli dişlenmenin başladığı 6-7 yaşta yapılır. Daha sonraki kontrolleriniz diş hekiminiz tarafından yapılacaktır. 10- 12 yaş civarında hekiminiz gerek görürse tekrar ortodontist konsültasyonu isteyebilir. Ayrıca erişkin yaşlarda bile gerekli olan durumlarda protetik tedaviye yardım amaçlı veye estetik amaçlı ortodontik tedavi yapılabilir.

Ortodontide ideal yaş kaçtır?

Genellikle dişsel bozuklukların tedavisi için ideal yaş süt dişlerinin değişiminin tamamlanmak üzere olduğu, köpek dişlerinin değişim zamanı olan 10-12 yaş civarıdır. Ancak bazı çeneleri ilgilendiren problemlerde ve kötü alışkanlıkların bırakılmasında erken tedavi büyük önem taşır. O yüzden fissür koruyucuların uygulandığı 6-7 yaş civarında diş hekiminizden bir ortodontist konsultasyonu mutlaka istemelisiniz.

Erişkinlerde de ortodontik tedavi uygulanabilir mi?

Erişkinler de rahatlıkla tedavi olabilir. Sanılanın tersine sağlıklı bir diş eti ile her yaşta dişleri hareket ettirmek mümkündür. Ancak erken teşhis edilen çene anomalilerin tedavi opsiyonları daha fazla olduğu için mutlaka bir ortodontist tarafından erken yaşta kapanışın değerlendirilmesi gerekmektedir.

Ortodontik tedavi ne kadar sürer?

Aktif tedavi ortalama 1.5 –2 yıl sürer. Ancak zaman tedavinin şekline, hastanın yaşına, kooperasyonuna göre değişir. Daha kısa olduğu gibi daha da uzun olabilir.

Randevular uzun sürer mi? Ne sıklıkta randevu alınır?

Kayıtlarınızın alınacağı ve braketlerinizin takılacağı ilk bir iki randevu bir saat kadar sürebilir. Daha sonraki randevularınız 3-4 haftada bir olacaktır ve braket kopması veya tel kırılması olmadığı sürece 15 dk ile yarım saat arasında sürer.

sabit tel tedavisi.jpg
hareketli apareyler.jpg